torsdag 25 mars 2010

Frukta inte

Att vara chic eller inte, det är frågan.

Chic är ett begrepp som ständigt fascinerar mig eftersom det, till skillnad från skönhet som sägs ligga i betraktarens ögon, är så knutet till utseendet. Ingen har mig veterligt en chic själ. Därför är det bara naturligt att jag alltid känt mig dragen till Guerlains Mitsouko, parfymen som kallats "för chic" och liknats vid Mount Everest - en given utmaning man inte kommer ifrån om man är intresserad av ämnet. Den introducerades 1919 och är därmed några år äldre än ärkerivalen Chanel no 5 som såg ljuset 1921. Men medan jag har burit och älskat nummer fem sen jag var fjorton har Madame Mitsouko alltid varit utom räckhåll för mig tidigare, lite för vuxen och alldeles för elegant. En doft jag har velat tycka om men egentligen bara beundrat på håll, en skolflickscrush. Jag ska dock göra ett nytt försök i vår, jag måste bara förbereda expeditionen mycket, mycket noggrant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar